Sunday, June 09, 2013

Vake

Fiskekakestanken borrer seg oppover neseborene
og fyller hele hjernen.

Du må ta et Valg, sier Hun
Du må ta et Valg, sa Mamma
Du må ta et Valg, sa Pappa
Du må ta et Valg, sa Læreren
Du må ta et Valg, sa Gud
(eller noen som kjente Gud, eller var det kanskje meg).

Forleden var jeg på vei til folk mens jeg spiste
en brødskive med to stive, kalde fiskekaker på.
Faen. De kommer til å lukte det, tenkte jeg.
Enten kunne jeg jafse i meg alt før jeg kom frem,
eller jeg kunne tygge normalt
og dermed fortsatt ha fiskekake
i hånden samtidig som jeg skulle håndhilse.
Mindre lukt uten bevis, eller mer lukt med fiskekakebevis.

Først nå, når fiskekakestanken smører inn hver eneste krok
av hjernen og klistrer seg
som et seigt fettlag slår det meg.
Jeg kunne gått på do og vasket hendene før jeg håndhilste på de, med den fiskekakestanken.

No comments: